lördag 30 januari 2010

Mindgames

Just nu går filmen "Vägen Hem" på tv 4 film. Jag vet inte
hur många gånger jag har sett den nu.

Knutby intresserar mig något oerhört, jag slukar allt jag kommer över.
Jag hoppas att jag får tillfälle att göra ett arbete om ämnet i kursen Religion B som jag läser nu.

Jag vet inte riktigt varför sekter och liknande fascinerar mig så mycket, men jag skulle kunna tänka mig att svaret är en blandning mellan psykologi och filosofi.
Det samma gäller min fascination för andra världskriget.

Det är oerhört intressant hur psyket fungerar, hur en enskild person, eller mindre grupp, kan övertyga en folkmassa om sin åsikt. Hur man kan manipulera andra till att göra som man vill, och steget innan det är att först ta bort sitt eget "sunda förnuft" (empati, logik, samvete osv).
Och det är där filosofin kommer in för mig. Jag är ju starkt övertygad om begreppet "Tabula Rasa" (John Locke), alltså att människan föds som ett tomt ark, och allt efter livets gång, fylls arket. Dvs ingen föds helt ond, och ingen föds heller helt god.

Utgår man från den idén blir ju tanken på sekter vansinnigt intressant. Hur allt liksom går till, kedjan som leder till att saker kan bli som det blir.

Ja, jag hoppas verkligen att jag får tillfälle att verkligen gräva ner mig i det här!

(BTW, jag vet att Knutby är en frikyrklig församling, och inte en sekt.)


Inga kommentarer: