måndag 28 december 2009

Nyårslöfte

Jag har en stark principiell tro på att det här med nyårslöften är totalt bullshit.
Det känns liksom osannolikt att jag skulle hålla ett löfte bättre den 31:e dec än, ta tex, 4:e juni.
Men i år känner jag faktiskt för det. Kanske för att jag har ett i åtanke som skulle göra mitt liv så mycket trevligare.

Och nej, jag tänker inte lova att jag ska sluta röka, det måste ju trots allt vara ett löfte inom rimliga gränser.. ;)
Slutar jag röka tänker jag nog inte avlägga något löfte om det, eventuellt tänker jag inte ens berätta det för någon isåfall, just för att slippa pressen.

Men det finns så mycket bra saker att lova.
Det finns liksom så mycket vishet därute som man kan ta till sig och omvandla till något att sträva efter (eller att undvika).
Jag har precis suttit och bläddrat igenom "Bra sagt genom tiderna" och blivit lite inspirerad.
Mitt nyårslöfte kommer utgå ifrån dessa citat:
Man älskar bara det man inte äger helt - Marcel Proust
Få når fram till den insikten att de är som folk är mest - Frithiof Brandt
Den, som grubblar över hämnd, håller sina sår öppna - Bacon
Utifrån dessa tre citat ska jag bli en bättre, eller iallafall sundare, människa.
TjoHo!


Inga kommentarer: